Taneszközkereső

Földrajz 8. tankönyv

FI-506010801 boritó kép
  • Általános információk
    • Szerző: F. Kusztor Adél, Pokk Péter, Szőllősy László
    • Műfaj: tankönyv
    • Iskolatípus: felső tagozat, gimnázium, középiskola, általános iskola
    • Évfolyam: 8. évfolyam
    • Tantárgy: földrajz
    • Tankönyvcsalád: -
    • Tankönyvjegyzék: Kísérleti tankönyv, tankönyvjegyzéken szerepel.
    • Kiadói kód: FI-506010801
    • Iskolai ár: 650 Ft.
  • Műszaki adatok
    • Formátum: A4
    • Terjedelem: 208
    • Szín: 4 szín
  • Leírás

    A tankönyv tágabb és szűkebb környezetünket, Európát és Magyarországot mutatja be. Nagyobb hangsúlyt kaptak a könyv elején a Kárpát-medencevidék és Magyarország témakörei, ezeket Közép-Európa és kontinensünk többi része követi.
    A Kárpát-medencét földrajzi egységként elemzi a kiadvány, hiszen a tájhatárok nem esnek egybe az országhatárokkal. Először Magyarország földrajzának törvényszerűségeibe nyújt bepillantást a tankönyv, majd fokozatosan távolodunk és Európa távolabbi országainak életét mutatja be.

    A leckék jól tagoltak, amelyet a változatos szerkezeti és tartalmi elemek tesznek lehetővé.

    • Izgalmas és figyelemfelkeltő a lecke címe, amely tömören utal a tartalomra.
    • A leckék elején található kérdések a tanulók előzetes ismereteinek „előhívására”alkalmasak, a rövid bevezetők motiválnak, ráirányítják a tanulók figyelmét az új témára.
    • A kérdések és feladatok helye és funkciója gondosan megtervezett, a tanárok és a diákok számára is könnyen felismerhető ezek egymástól eltérő szerepe.
    • Fontos cél volt a tankönyv órai használhatósága, ezért a törzsszövegben és az oldalsávban is számos olyan kérdés, feladat, problémát felvető kérdés található, mely az óra menetébe beépíthető. Ezt a célt szolgálják a fényképek, táblázatok, térképek és magyarázó ábrák is.
    • A leckén belüli feladatok, kérdések, az egyes tartalmi szakaszok előtti kérdések a következő tananyagrész feldolgozását segítik.
    • A változatos feladatok lehetővé teszik, hogy a szaktanár az osztály érdeklődésének megfelelően differenciáljon, változatos tanulási formákat alkalmazzon.
    • A kiadványban több tanulási praktikum (tanácsok a tanuláshoz) segíti a tanulást.
    • A reproduktív tanulás helyett a feldolgozás típusú tanulást helyezi előtérbe a tankönyv. Az ismeretközlés mellett nagy szerepet kapnak tevékenykedtető feladatok is.  
    • A tankönyv problémacentrikus feladatai, kérdései lehetőséget adnak a vitára, a tanulói vélemények kifejtésére, önálló kérdések megfogalmazására.
    • A mindennapi életből vett példákkal is segíti a tankönyv a tananyag megértését.
    • A folyamatokat bemutató ábrák változatosak, a rendszerben való gondolkodásra ösztönöznek.
    • A tankönyv változatos módszertani ötleteket ad egy-egy téma társas feladatmegoldására is.
    • Az egyszerű megfigyelések, vizsgálódások segítik a földrajzi jelenségek megértését, ezért érdemes időt szánni rájuk.
    • A tankönyv egyes fejezetei kifejezetten a csoportmunkában történő feldolgozást segítik elő. A tankönyvben szereplő esettanulmányok egy-egy konkrét szituáció segítségével hozzák közelebb a gyerekekhez a tananyagot.
    • A témaköröket lezáró összefoglalások újszerűek, gondolkodtatóak. Általában lehetőséget adnak az ismeretek sokoldalú rendszerezésére.

    A témakörök összefoglalásai képek, folyamatábrák elemzésére támaszkodnak. Ezek lehetnek:

    • kép- és ábraelemzések gondolkodtató feladatokkal,
    • játékos feladatok,
    • karikatúra-elemzések,
    • projektfeladatok.

    A feladatok összeállításának koncepciója, hogy az összefoglalás során összetett és sokoldalú ismereteket adjon.
    A tankönyv szerves egységet alkot a munkafüzettel, amely elsősorban az új tananyag feldolgozását támogatja.

  • Letölthető dokumentumok