Taneszközkereső

Erkölcstan 5. tankönyv

FI-504020501_1 boritó kép
  • Általános információk
    • Szerző: Alexandrov Andrea, Dobszay Ambrus, Fenyődi Andrea, Jakab György, Szecsődi Tamás
    • Műfaj: tankönyv
    • Iskolatípus: felső tagozat, általános iskola
    • Évfolyam: 5. évfolyam
    • Tantárgy: erkölcstan
    • Tankönyvcsalád: -
    • Tankönyvjegyzék: Újgenerációs tankönyv, tankönyvjegyzéken szerepel.
    • Kiadói kód: FI-504020501/1
    • Iskolai ár: 350 Ft.
  • Műszaki adatok
    • Formátum: B5
    • Terjedelem: 144
    • Szín: 4 szín
  • Leírás

    A tankönyv legfontosabb jellemzői

    • A művelődési anyag tematikájának összeállítása a Nemzeti Alaptanterv és a kapcsolódó kerettanterv tartalmi előírásai alapján készült. Követi ezek tematikus felépítését, épít az alsó tagozatban tanult felidézendő és az iskolán kívül szerzett ismeretekre.
    • A tankönyv rengeteg lehetőséget nyújt a beszélgetésre, a játékokra, az önálló megfigyelésekre, a vélemények összevetésére, a tanulságok egyéni megfogalmazására és befogadására. Az erkölcsi kérdések, döntéshelyzetek felvetése a felelősségteljes, bonyolult problémák több szempontból, eltérő érdekekből való megközelítésére tanítja a gyerekeket.
    • A tankönyv változatos didaktikai eszközeivel szolgálja az aktív tanulói tevékenységet, fejleszti a vitakultúrát, szorgalmazza a szerepjátékokat, a csoportos munkavégzést. A sokféle feladat lehetőséget biztosít a pedagógusnak arra, hogy a tanuló csoport témára adott reakciójához igazodva döntsön az óra menetéről.
    • A vizuális anyag sokszínű: színes grafikák, fotók, gyermekrajzok találhatók benne. A didaktikai koncepció alapvetése, hogy ezek nemcsak illusztrációként szerepelnek, hanem beszélgetés, szituációs játék alapjaként is, tehát a legtöbbhöz értelmező, alkotó feladat kapcsolódik.
    • A tankönyv három nagy témát dolgoz fel. Az első az egészséges életmód: testi, lelki egészség, fejlődés, fogyatékosság, lelkiismeret. A második a személyes kapcsolatok világa: család, barátok, felnőttek, szeretet, harag, felelősség. A harmadik a gyermek közösségei: nemzet, nemzetiség, iskola, együttműködés, konfliktus, elfogadás.
    • A leckék egységes felépítésűek, kétoldalasak. Rövid problémafelvető kérdéssel vagy versrészlethez, idézethez kapcsolódó kérdésekkel indulnak, ezek megfelelő kiindulást biztosítanak az erkölcsi kérdésekhez kapcsolódó beszélgetéseknek, játéknak vagy másfajta tevékenységeknek.
    • Az egyes fejezetek második felében minden leckéhez kapcsolódik egy igényes irodalmi műből vagy hétköznapi, informatív szövegből vett hosszabb idézet, olvasmány, valamint hozzá kapcsolódó feladatok.
    • A tankönyv utolsó harmadában található a játékok, kreatív és dramatikus feladatok gyűjteménye, amelyeket konkrét leckékhez ajánlunk. Ezt a leckében piktogram jelzi, oldalszámmal.
    • A kipróbáló tanároktól beérkezett visszajelzések alapján átdolgoztuk a kiadványt. Az átdolgozók új filmrészleteket, szövegeket, idézeteket választottak, külön ügyeltek a képek illeszkedésére, azok minőségére, tekintettel voltak a tanulói érzékenységekre is (családi képek nem teljes családokról stb.) A tankönyv a toleranciára nevelést és a társadalmi együttéléshez szükséges pozitív attitűdöket jobb didaktikai módszertárral ülteti be a tanulókba. Új rovat A mi mesénk, melyben egy gyerekhez közel álló történet fut végig a tankönyvön, ennek interaktív feldolgozásával segíti a tanulói személyiségfejlesztést. 
  • Letölthető dokumentumok